Optymalizacja SEO

Ile kosztuje pozycjonowanie? To pytanie zadaje sobie każdy właściciel strony, który chciałby, by jego witryna wyświetlała się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania określonych słów kluczowych. W sieci nie brakuje firm, które oferują niskie ceny za pozycjonowanie lub płatność tylko za uzyskany efekt. Przyjrzyjmy się nieco procesowi pozycjonowania i sprawdźmy ile trzeba zapłacić za jego poszczególne etapy.

Pierwszym etapem procesu, który określamy jako pozycjonowanie stron internetowych jest audyt SEO. Co kryje się pod tym pojęciem? Efektem audytu jest dokument, a dokładniej raport zawierający błędy optymalizacyjne wraz z zalecanymi poprawkami. Przeprowadzenie audytu jest niezbędne, by zacząć pozycjonowanie. Należy wiedzieć na czym się stoi. Aby rozpocząć kampanie pozycjonujące, należy usunąć błędy i wprowadzić rekomendowane poprawki. Od tego etapu po części zależy sukces całego przedsięwzięcia. Jakich kosztów można się tutaj spodziewać? Audyty SEO z prawdziwego zdarzenia zaczynają się od 500 zł i mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

Następnym krokiem podczas procesu pozycjonowania strony jest optymalizacja SEO. Pod tym hasłem kryje się dostosowanie strony internetowej do silników wyszukiwarek. Dostosowanie oznacza nie tylko napisanie odpowiedniej treści, ale również zmianę jej kodu źródłowego tak, by spełniał on najnowsze wytyczne. Optymalizacja strony musi być poprzedzona audytem. To na podstawie treści raportu z audytu mają być przeprowadzone działania optymalizacyjne. Koszt tego etapu to od 80 do nawet 200 złotych za godzinę pracy programisty.

W tym momencie przychodzi czas na tak zwany „link building”, czyli pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących. Tu już sprawa robi się nieco bardziej zawiła i koszty są bardzo zróżnicowane, zależą bowiem od ilości i przede wszystkim od jakości pozyskiwanych linków.

Jednym z najpopularniejszych i jednocześnie najtańszych sposobów jest wpis do katalogów stron. Opis do katalogów to zwykle kilkuzdaniowy tekst opisujący czym dana firma się zajmuje. Oczywiście opis powinien zawierać frazy kluczowe, pod którymi firma chce się pozycjonować. Koszt jednego wpisu może wahać się od 0 złotych (można to przecież robić samemu) do około 20 złotych.

Inną formą pozyskiwania linków jest marketing szeptany. To dość kontrowersyjna metoda. Generalnie marketing szeptany ma na celu przekazanie informacji marketingowych za pomocą bezpośredniego przekazu, który ma wyglądać na spontaniczny. Jak to wygląda w praktyce? Zwykle są to posty na forach napisane przez „zadowolonych klientów” lub „osoby zaciekawione tematem”. W praktyce są to specjalnie założone konta na forach internetowych, by właśnie pisać posty i opinie na zlecenie. Marketing szeptany to jednak nie tylko zachwalanie produktu. Jego celem jest wywoływanie szumu i dyskusji wokół produktu lub usługi tak, by zainteresowało się nią sporo osób. Marketing szeptany wiąże się z kosztami od 2 do nawet 8 złotych za wpis. Wszystko zależy od jego długości i stopnia zaawansowania. Należy pamiętać, że ta metoda nie ogranicza się do jednego wpisu.

Pozyskiwać linki zewnętrzne można także przez dedykowane zaplecze SEO. Tu mówimy już o jednorazowym koszcie rzędu 500-2000 złotych na budowę strony zapleczowej. Potem tę stronę należy aktualizować o nową treść i w jakiś sposób rozwijać co może kosztować nawet do 1000 złotych miesięcznie. Strona zapleczowa to nie jest normalna strona firmy. Ma inny adres i musi wyglądać dobrze. Jej zadaniem jest ściąganie ruchu i odsyłanie do właściwej strony za pomocą znajdującej się na niej treści.

Ostatnim opisywanym tu sposobem będą sponsorowane publikacje. Na pewno każdy się z tym kiedyś spotkał. Po pierwsze można zlecić przygotowanie artykułu. Choć można spotkać ceny już od 20 złotych, to należy pamiętać, że dobrej jakości artykuł niestety swoje powinien kosztować. Słaby artykuł nie przyniesie pożądanych efektów.

Jeśli nie chcecie publikować zakupionych artykułów na swojej stronie, warto zastanowić się nad zakupem publikacji w zewnętrznym serwisie. Mamy tu na myśli blogi czy portale tematyczne. W większości przypadków oferują one usługę artykułów sponsorowanych. Tu koszt zależy od renomy danego serwisu i miesięcznego zasięgu. Im lepsza strona i więcej ma odbiorców, tym koszt oczywiście będzie większy. Wiele tego typu stron i blogerów działa też na zasadzie barteru. Można zapłacić mniej i jednocześnie dołożyć autorowi lub właścicielowi strony produkt, który ma opisać.

Dosyć już o pozyskiwaniu linków. Ostatnim, choć to niewłaściwe słowo, etapem procesu pozycjonowania jest analiza. Analiza działań SEO powinna towarzyszyć całemu przedsięwzięciu od początku. Właściwe jej przeprowadzenie pozwala na modyfikację kampanii pozycjonującej i uzyskiwanie lepszych efektów.

Ale do rzeczy. Do narzędzi wspomagających analizę i monitorowanie działań SEO zaliczamy między innymi Semstorm (koszty od 34 do 490 złotych miesięcznie), Ahrefs( nawet do 999$ miesięcznie), Positionly (nawet do 1560 złotych za miesiąc), Senuto (do 599 złotych miesięcznie), Majestic (nawet do 400 $ za miesiąc) i wiele innych. Koszt zależy od stopnia zaawansowania danej analizy i ilości wskaźników, których potrzebujemy do obserwacji.

Wszystkie te procesy to jedna strona medalu. Jedną z najistotniejszych spraw jest powierzenie ich wykonania właściwej firmie. Przy jej wyborze na pewno nie warto kierować się ceną i zapamiętać, że cena = jakość. Jest wiele firm, które obiecują wypozycjonowanie strony za niewielkie kwoty i do tego obiecują natychmiastowy efekt. To kolejna ważna nauka. Pozycjonowanie może nie przynieść oczekiwanych efektów, zwłaszcza jeśli próbujemy wywalczyć sobie odpowiednie miejsce wśród bardzo popularnych słów kluczowych.

 

Napisz do nas a przedstawimy darmową wycenę przeprowadzenia kompleksowego pozycjonowania strony